جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
هنرآفرین - فرهاد خالدی نیک: سریال "خاتون" در حالی به ایستگاه پایانی رسید که به نظر می رسید همچنان جای کار دارد و می شود این داستان پر شاخ و برگ و سرنوشت شخصیت های جذابش را تا چند قسمت دیگر بسط و گسترش داد.
این موضوع برای سریال های ایرانی امتیاز بزرگی است. سریال هایی که غالباً آن قدر کش می آیند و به اصطلاح آب بسته می شوند که به تدریج نقاط قوت و ویژگی های مثبت آن ها نیز کمرنگ و کم اثر جلوه می کنند.
اما تینا پاکروان در مقام نویسنده و کارگردان "خاتون" در قسمت بیست و سوم با عنوان "روزی، روزگاری ایران"، پایان بندی سریال را به تصویر کشید تا اثر تحسین برانگیزش به نوعی در نقطه اوج، خاتمه یابد. نقطه ای که به محل رویارویی مستقیم ایرانیان با نیروهای متجاوز خارجی تبدیل شد تا دوز صحنه های اکشن سریال به شدت افزایش یابد.
در واقع صحنه ای که قرار بود، دوئل دو عاشق باشد، به صحنه اتحاد شیرزاد (اشکان خطیبی) و رضا فخار (میرسعید مولویان) بدل شد تا نمایش پرتعلیقی از مقاومت و ایستادگی ایرانیان در برابر دشمنان سرزمینشان را شاهد باشیم.
در عین حال این پایان بندی نتوانست آنچنان که باید رضایت دوستداران سریال را جلب کند. پایانی که بیش از آن که تعیین کننده و نشان دهنده سرنوشت شخصیت ها باشد، لحظات دیگری از کنش ها و واکنش های آن ها را به نمایش می گذارد و بعد به یکباره همه چیز را رها می کند.
نوعی پایان باز و به شدت تلخ برای سریالی که انتظارات مخاطبان را بسیار بالا برده بود. این چنین است که دقایق پایانی سریال که به شکلی کلیپ وار، به مرور صحنه های حماسی سریال و تکرار دیالوگ های جالب توجه آن می پردازد، نمی تواند آن چنان که باید راضی کننده باشد.
صحنه هایی که هرچند با همراهی تصنیف جاودانه ی "از خون جوانان وطن لاله دمیده" درخدمت تقویت حس وطن پرستی و ارتقاء احساسات ملی گرایانه ی ایرانیان قرار دارد و حتی در قالب نماهنگی مستقل، تماشایی و تاثیرگذار است، ولی نمی تواند شایسته ی پایان بندی سریالی چنین پرمخاطب باشد.
سریالی که با خلق و پرورش کاراکتر تنفر برانگیزی چون کمیسر رجب اف (بابک حمیدیان) به خوبی به نقش روس ها در فجایع پس از شهریور سال 1320 می پردازد و در توضیحات عنوان بندی پایانی نیز به خلف وعده شوروی و نقشه هایش برای تجزیه ایران اشاره و تاکید می کند که سرنوشت فرزندان این سرزمین، در لابلای صفحات تاریخ، گم شد.
با این حال کاش سریال در نهایت تکلیف سرنوشت کمیسر رجب اف را مشخص یا حداقل دلیلی منطقی برای عدم جستجو و آزاد و رها گذاشتن شخصیت خاتون، پیش بینی و طرح می کرد. شاید پاکروان قصد داشته که دستش را برای ساخت دنباله ی "خاتون" باز نگاه دارد که اگر این اتفاق بیفتد، خبر خوبی برای علاقه مندان سریال است.
علاقمندانی که حالا با مشاهده اثر خوش ساختی چون "خاتون" توقعشان از سریال های شبکه نمایش خانگی بالا رفته و دیگر به تماشای هر سریال سطحی با ساختاری کلیشه ای، روی خوش نشان نخواهند داد.
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/1053